Det er en fornøyd Globalskole-rektor som viser fram resultatet av årets foreldreundersøkelse. Søylene i diagrammet forteller om svært høy tilfredshet. På ett av punktene er det nærmest hundre prosent enighet blant foreldrene, og det er at de vil anbefale Globalskolen til andre.
To ganger i uken skynder Oscar Jarman seg rett hjem fra skolen i England og setter seg ved datamaskinen. Nå er det tid for å lære norsk i Globalskolen. I Oslo sitter mormor og gleder seg til å hjelpe Oscar med oppgavene.
«Personlig oppfølging» er som et lite mantra for lærerne i Globalskolen. I løpet av det siste året har de tatt i bruk nye verktøy for å bli enda bedre på akkurat dette.
–Å være til stede er det viktigste, sa Jannicke Farstad da hun nylig holdt et heldags filmkurs for Globalskolens lærere. –Og det er dere gode på, la hun hun til før hun gikk videre i kurset “Å lykkes foran skjermen”.
Globalskolelærer Turi Øye Rustøy hadde en god dag på jobb da hun fikk elevenes svar på oppgaven om bærekraft. –Våre kloke elever gjør meg både glad og rørt, og de gir meg tro på framtida, sier hun.
I Globalskolen har vi mange elever som bor fast i et annet land enn Norge. De har en norsk mor eller far som er opptatt av at barna skal lære norsk. For Alma går tradisjonen tilbake til mormor. Det var hun som flyttet til Sveits, lærte datteren sin norsk, og nå er det datterdatteren som lærer norsk i Globalskolen. Les hva Alma har skrevet i bladet til “Leseplaneten”.
Blant Globalskolens mange gode støttespillere finner vi Språkrådet. Når vi tar en telefon eller sender en epost dit, får vi alltid et grundig og godt svar.