Fornøyde foreldre med gode forslag 

Collage bilder Globalskolen
Bortimot hundre prosent svarer at de vil anbefale Globalskolen til andre.

– Årets foreldreundersøkelse i Globalskolen gir lærerne grunn til å hvile på sine laurbær. Men sånt blir det ikke utvikling av. Så vi leter i de åpne kommentarfeltene etter forslag til forbedringer, sier rektor Lilli Brenne Røv. 

Publisert
11. August. 2025

Tekst: Ingebjørg M. Lyster 

– Som vanlig er det bortimot hundre prosent som svarer at de vil anbefale Globalskolen til andre, og det setter vi virkelig stor pris på, fortsetter hun, vel vitende om at det er nettopp slik de fleste av elevene er blitt rekruttert til nettskolen for norske barn i utlandet. 

To av spørsmålene i foreldreundersøkelsen var nye av året. Fordi Globalskolen fra tid til annen får spørsmål om å tilby undervisning med nynorsk som hovedmål, ble behovet for dette kartlagt. Litt over fem prosent svarte ja på at de ville valgt nynorsk.  

Det andre spørsmålet gjaldt muligheten for å møtes i sanntid 3-4 ganger i året. Dette er et stort flertall av foreldrene positive til.  

Lilli Brenne Røv, rektor i Globalskolen
Lilli Brenne Røv, rektor i hele verdens norske nettskole – Globalskolen.

– I de frie kommentarene tar foreldrene fram superlativene, smiler rektoren og nevner i fleng: Engasjerte lærere, fengende oppgaver, fabelaktig støtte og grundige tilbakemeldinger. Noen mener at Globalskolen er helt avgjørende for at familien faktisk kan bo utenfor Norge uten at barna mister sitt norske språk og sin norske identitet. Andre beklager at de må gi opp fordi det blir for mye for familien. 

Skolens ansatte tar for seg foreldrenes forslag til forbedringer og sorterer dem i bunken for «kan gjøre noe med» og «kan ikke gjøre noe med». Det som havner i den siste gruppen, er ønsket om at skolen bare skal undervise i norsk. I læreplanen fra Utdanningsdirektoratet står det at kompletterende undervisning skal omfatte norsk, KRLE og samfunnsfag. 

– Satsingsområdet dette skoleåret har vært at vi skal styrke elevens norske språk og identitet. Da er det ekstra hyggelig å lese kommentarer som dette:
«Globalskolen er helt avgjørende for min sønn i hans læring av norsk språk og kultur. Lærestoffet er presentert på en kreativ og interaktiv måte samtidig som han får klar beskjed fra læreren dersom han trenger å jobbe mer med deler av pensum. Igjennom Globalskolen er hans tokulturelle hverdag mye lettere. Et helt uvurderlig viktig tilbud for oss som norsk familie bosatt i utlandet.» avslutter Globalskole-rektoren.  

Les om Globalskole-familien som bor i London, Globalskolen til nytte og glede i London.

Les hva en 10. klassing sier om Globalskolen, Dette har Globalskolen betydd for meg.