Hvem vet noe om tipptippoldefaren sin? Ikke så mange. Men Globalskole-eleven Carmen Synnøve Bjørnson Moreno kan fortelle ganske mye.
–Vi pleide å snakke norsk hjemme, men nå blander vi litt, forteller søskenparet Nayab og Ibrahim Khan over nett fra Islamabad. Det forklarer hvorfor de vil være elever i Globalskolen de to årene de bor i Pakistan.
På nettundervisningens himmel har Globalskolen en lysende stjerne. I boka “Stars in My Online Education World”, har vår egen Arne Heimestøl fått behørig omtale.
Her kommer en utfordring til både elever og foreldre:
Siden 2016 har Globalskolen konsekvent oppnådd en gjennomføringsprosent blant elevene på mellom 94-98%. Skoleåret 2023-2024 fullførte hele 96% av elevene Globalskolen! Slike imponerende resultater viser klart at vi har en nettskole som leverer.
Denne uken signerte Globalskolen MOU, Memorandum of Understanding, med den belgiske nettskolen d-teach. Denne nettskolen er Belgias svar på Globalskolen. Begge skolene ønsker et tettere samarbeid for å utveksle erfaringer og kompetanse innen nettundervisning.
Hele 72% av foreldrene svarte på årets brukerundersøkelse. Undersøkelsen viser høyt nivå av tilfredshet. 92% sier at de vil anbefale skolens undervisningstilbud til andre.
Ideen kom fra Helge Standal, Globalskolens far, året var 1997 og Internett var i sin spede oppstart. Denne høsten skulle 15 elever, fordelt på en gruppe i 6. klasse og en gruppe i 8.klasse, samarbeide med elever i Norge. De skulle lære via Internett. Det var et eventyr.
Det er en fornøyd Globalskole-rektor som viser fram resultatet av årets foreldreundersøkelse. Søylene i diagrammet forteller om svært høy tilfredshet. På ett av punktene er det nærmest hundre prosent enighet blant foreldrene, og det er at de vil anbefale Globalskolen til andre.