Alma i Sveits arver norsk fra mormor

Leseplaneten
Globalskoleelev Alma har skrevet til Leseplaneten

I Globalskolen har vi mange elever som bor fast i et annet land enn Norge. De har en norsk mor eller far som er opptatt av at barna skal lære norsk. For Alma går tradisjonen tilbake til mormor. Det var hun som flyttet til Sveits, lærte datteren sin norsk, og nå er det datterdatteren som lærer norsk i Globalskolen. Les hva Alma har skrevet i bladet til “Leseplaneten”.

11. februar. 2022

Jeg heter Alma og er ni år. Jeg er født og oppvokst i Zürich i Sveits. Her bor jeg med mamma, pappa og lillebror Nilas. Min mormor flyttet hit fra Norge på 1970-tallet. Hun har snakket norsk med min mor, som nå snakker norsk med meg.

Hver sommer drar vi på ferie til Norge, og det er stas å møte den store slekta.

I Sveits begynner vi på førskole når vi er fem år. Vi er på skolen 4-5 timer på formiddagen og 2-3 timer på ettermiddagen. Jeg snakker tysk med vennene mine og på skolen, men det er det ikke alle i Sveits som gjør. Vi har nemlig tre andre språkområder: fransk i vest, italiensk i sør og retoromansk i noen deler av Alpene.

Hver uke jobber jeg også med norsklekser. Det gjør jeg på en nettskole som heter Globalskolen. Den er kun digital, men jeg har møtt en annen elev fra Globalskolen som bor rett over grensen i Tyskland.

Sveits er kanskje mest kjent for de høye fjellene. Når vi ikke drar til Norge på ferie, er vi ofte i fjellet. Om vinteren står jeg både på langrenn og slalåm. Jeg er med i skiklubben Züridoppelstock, og i tillegg synger jeg i kor og går på svømming. Om sommeren er det mange innsjøer og elever å bade i, for Sveits grenser ikke til noe hav.

Besøker du Sveits, må du huske på å ta med deg ost og sjokolade hjem til alle du kjenner!

Hilsen Alma

Hva er Leseplaneten?

Leseplaneten AS er et uavhengig bladforlag opprettet i 2019, og en kreativ boltreplass for både barn og voksne. I 2020 kom den første utgivelsen av barnebladet Leseplaneten, og de har flere prosjekter på gang!