Ansatt helt siden Internett ikke fantes

Store byggverk kan bare bestå hvis grunnmuren er solid. AV-senterets og Globalskolens grunnmur heter Jorunn Hovde Vollsund, og i dag feirer vi at hun har vært ansatt i 40 år. Det har vært 40 år i nær kontakt med den digitale utviklingen.

1. april. 2020

–Jeg var så lykkelig da jeg 21 år gammel fikk jobb i det som den gangen het Pedagogisk tenestesenter, forteller hun på Skype fra hjemmekontoret. –Da hadde jeg sittet en stund på en konfeksjonsfabrikk og sydd knapper i vester fordi jeg ikke hadde funnet arbeid som passet til handelsutdanningen min.

Jorunn stønner fremdeles ved tanken på de knappene og er glad for heller å kunne snakke om den rivende utviklingen hun har vært vitne til.

–Vi startet med å sende ut boksamlingen til skolene i sju kommuner. Senere fikk vi ideen om å ta opp NRKs skoleradio og sende ut på lydkassetter og deretter å ta opp programmer fra skolefjernsynet.

Jorunn ler når hun beskriver de første video-kassettene. –De het VCR og var noen digre mursteiner, omtrent sju centimeter tykke. Snart kom VHS-kassettene, og vi henvendte oss til hele landet. Det ble en omfattende ordning med over 400 skoler som abonnenter.

Jorunn var leder for denne bedriften i omtrent 10 år før hun gikk ut i barselpermisjon med sitt yngste barn.

–Globalskolen og yngstejenta mi er like gamle, 22 år. I 1998 kom Helge Standal med ideen om en nettskole for norske barn i utlandet. Vi startet med 15 elever og vokste til over 1700 på det meste. Min rolle ble å være arbeidsmauren i bakgrunnen, og siden da har jeg hatt ansvar for kontoret med blant annet lønn og regnskap.

Kontorlederen er stolt av arbeidsplassen sin. –Kvaliteten på tilbudet vårt har økt år for år. Jeg er sikker på at Globalskolen vil leve langt inn i framtida, og jeg er glad for å være med videre, smiler Jorunn og legger til at hver eneste arbeidsdag er en glede på grunn av hyggelige Globalskole-foreldre og kollegaer. Hun innrømmer at hun trodde 40-årsjubileet ville forbigå i stillhet midt i Korona-tiden.

–I går fortalte jeg jentene mine om det, og i dag overrasket de meg med hjemmelaget gulrotkake til formiddagskaffen før kollegaene begynte å ringe meg på Skype og vifte med flagg. Dette blir en ordentlig hyggelig dag!