Dette har Globalskolen betydd for meg

Jeg har vært medlem av Globalskolen i 1 år, i sammenheng med min bosettelse på Island. Globalskolen er en unik ressurs som tilbyr undervisning i de tre særegne norske fagene; norsk, samfunnsfag og KRLE.

23. mai. 2019

Jeg har vært elev i Globalskolen i ett år, i sammenheng med min bosettelse på Island. Globalskolen er en unik ressurs som tilbyr undervisning i de tre norske fagene norsk, samfunnsfag og KRLE. Globalskolen har betydd ekstremt mye for min opprettholdelse av norsk litteratur og skriveferdigheter. Dette vil jeg få bruk for i mine kommende år som elev på IB (International Baccalaureate) på Island. Fordi jeg har valgt norsk litteratur som et av mine hovedfag.

Etter at jeg flyttet utenlands, har mine assosiasjoner til innlands politikk i Norge blitt betydelig redusert, men takket være Globalskolen har jeg holdt meg informert.

Samfunnsfag har ikke bare dekket temaet politikk i Norge. Vi har også mottatt spennende leksjoner om bærekraftig utvikling, økonomi og sammenligning av ulike velferdsordninger.

På den internasjonale skolen jeg går på nå, har vi ingen fag som inkluderer religion, derfor setter jeg utrolig stor pris på KRLE-undervisningen jeg har fått hatt her på Globalskolen. Én oppgave jeg husker spesielt godt, var et skriftlig brev med “råd om innmelding i Scientologikirken.” Jeg kommer til å savne fagsamtalene der elever publiserer egne innslag og dermed diskuterer innhold, det har vært veldig lærerikt.

Det har ikke alltid vært like enkelt å sette av tid til alle innleveringene her på Globalskolen. Jeg hatt en del hektiske perioder, med to skoler i fokus og friidrett på kveldstid. Det har lønnet seg, og gitt positive effekter. Jeg har lært meg å disponere tiden og har blitt ekstra strukturert.

Jeg synes det er veldig trist at dette er min siste innlevering. Globalskolen er et privilegium. Jeg vil takke læreren min, Arne Heimestøl, for alle tilbakemeldinger jeg har fått. De skal jeg ta med meg videre. Jeg håper Globalskolen vil fortsette fremover med å hjelpe norske barn til å utvikle og opprettholde morsmålet sitt.

Tusen takk for meg!
Helle:-)