Din egen mening er viktig i Globalskolen

Å lære å si sin egen mening står sentralt i Globalskolens undervisning. I den norske læreplanen er demokrati og medborgerskap et viktig tema.

7. september. 2020

I Globalskolen merker vi godt at det er ulik praksis på skolene rundt om i verden. De flerspråklige elevene på 7. og 8. trinn har nettopp hatt en oppgave om dette. De skulle fortelle hverandre om de blir utfordret til å si sin egen mening på den lokale skolen sin.
Her er noen av svarene:

«På min skole snakker vi mye om meninger, og alle elevene forteller hva de mener.»

«Det er litt forskjell fra lærer til lærer.»

«På min skole snakker vi aldri om egne meninger.»

«På skolen min snakker vi om hva vi kan gjøre for å forbedre skolen.»

«Her jeg bor går jeg til en skole hvor vi har en fri mening.»

«På skolen min snakker vi noen ganger om vår mening.»

«På skolen min snakker vi ikke om sånt.»

Mange av elevene våre, og ikke minst foreldrene, setter ekstra stor pris på at elevene i Globalskolen blir utfordret til å danne seg egne meninger og til å dele dem med de andre elevene. For de som ikke er vant til det, er det krevende oppgaver. Men de fleste deler gjerne det de har på hjertet, både skriftlig og på video.