Farmor og Francisco i Globalskolen

En av Globalskolens ivrige elever har en annerledes historie enn de fleste. Han har en litt annerledes farmor, også. Francisco Andreas Gonçalves da Silva kunne ikke noe norsk da han var åtte år. Det ville hans norske farmor, Inger, gjøre noe med. Hun meldte ham inn i Globalskolen.

6. mai. 2020

Ved en stor strand i Lisboa bor Francisco og lever som en hvilken som helst portugisisk 15-åring. Men inni seg har han en sterk bevissthet om også å være norsk. Takket være farmor!

– Farmor har alltid ønsket at hennes barnebarn skulle lære norsk og kjenne til Norges kultur og historie, forteller Francisco. – Hver sommer reiser jeg til Norge for å besøke familien og se byer og steder. Nå kan jeg snakke med dem jeg møter.

Farmor gjorde mer enn å melde barnebarnet inn i Globalskolen. Helt siden 2012 har hun hjulpet ham med oppgavene. Det betyr et par timers samarbeid for de to i 30 uker hvert år. Globalskolens skoleår består av 15 leksjoner i høstsemesteret og 15 leksjoner i vårsemesteret. Francisco følger løpet for flerspråklige elever og går nå i den øverste klassen, F 9–10.

– Jeg gjør fremdeles feil når jeg skriver og når jeg uttaler visse ord, så det er godt å ha farmor, smiler Francisco som til vanlig trives med å drive med sport og være sammen med venner.

Akkurat nå er det lite som er vanlig. I Portugal er det bare mulig å forlate hjemmet for å kjøpe mat og medisiner eller gå på jobb mens Korona-pandemien pågår.

– Nå får jeg all skoleundervisning over Internett, forteller Francisco uten å problematisere det. Han har tross alt vært nettelev siden han var åtte år.