«Globalskolen er viktigere enn noen gang»

Sitatet i tittelen er fra en mor i Globalskolen. Denne sommeren kunne hun ikke ta med barna sine til Norge, slik hun pleier. «Vi bruker alltid sommeren til å la barna bade i det norske språket», skriver hun og er glad for at barna får norskundervisning over nett, spesielt i denne Korona-tiden.

24. september. 2020

–At sommeren er årets store arena for å bruke det norske språket er absolutt kjent for oss, smiler Elisabeth Sande Arnevik. Hun er lærer på 2. trinn og har mange år bak seg som andrespråkslærer.

–Mange av elevene fra flerspråklige familier ønsker å lære norsk for å kunne snakke med besteforeldrene sine i Norge. I tillegg håper vi at det kan være med på å gi dem en sterkere og tryggere opplevelse av sin norske identitet.

Elisabeth legger også vekt på Globalskolens verdi i et samfunns-perspektiv.

– På grunn av Globalskolens norskundervisning har vi folk i alle slags yrker over hele verden som kan lese og skrive norsk. Når de samtidig behersker førstespråket sitt flytende, om det er japansk, indonesisk, mandarin, portugisisk eller finsk, så åpner det muligheter for vårt lille land, mener hun.

–Den listen over språk kan forresten blir imponerende mye lengre, legger Elisabeth til og viser til 2. klassingene hun er lærer for nå. De forteller at de lærer både tre og fire språk i tillegg til norsk.