Liker data-utfordringer!

–Jeg jobber best under press, sier Eli Aarvik, som er IT-ansvarlig på Globalskolen. Det har hun vært siden skolen var ny, altså snart 22 år.

28. februar. 2020

Lærerne i Globalskolen tar kontakt med Eli når noe ikke virker som det skal, og Eli er like blid uansett hvor komplisert problemet er.

–Jeg liker data-utfordringer, sier hun og beskriver jobben nesten som et detektiv-arbeid. –Når jeg må prøve meg fram, lete, lese og finne alternative løsninger, da har jeg det bra. Noen ganger våkner jeg med en løsning i hodet og må skynde meg opp for å prøve den. Det virker som om hjernen jobber mens jeg sover.

Eli er også elevenes support. I løpet av en arbeidsuke kan hun ha kontakt med elever og foreldre i flere forskjellige land. Da bruker hun gjerne «teamviewer». Når eleven har lastet ned dette programmet på egen maskin og oppgir en kode, så kan hun «overta» maskinen for en stund og løse problemet.

–Da kommer jeg inn på operativsystemer på italiensk, fransk og alle mulige språk jeg ikke kan, ler Eli.

Det Globalskole-familiene trenger mest hjelp med, er lyd og video. Ikke minst er det en utfordring å sende video til lærer hvis det er trege «opplinjer».

–Da kan jeg lære dem hvordan de kan komprimere filmer slik at de blir lettere å sende, forklarer Eli og legger til at hun har det aller best når elever og lærere blir glade for hjelpen de får.

–Da kjenner jeg at det er bruk for meg, og det er godt.