Med kaffepausen på nettet

Kontoret til Globalskolen ligger i Volda, et tettsted på Vestlandet. Men akkurat som elevene, bor også lærerne rundt omkring. Mange av dem har kontor hjemme i huset sitt, slik som Liv Sørbø på Hamar. – Vi er blitt eksperter i å jobbe på nett, sier hun og inviterer oss inn via Skype.

31. januar. 2020

Tekst og foto: Ingebjørg M. Lyster

— Noen tror at det er en ensom arbeidssituasjon, men det synes jeg ikke, smiler Liv mens vi tar et skjermbilde av henne ved skrivebordet.

– Vi kollegene har kontakt med hverandre gjennom dagen. Vi chatter, og vi treffes på video-møter, gjerne flere ganger daglig. Og så møtes vi jo til fysiske samlinger som går over flere dager.

– Men du har ingen å spise lunsj med på jobb…

– Nei, men til gjengjeld kan jeg bruke pausen til å gå tur med hunden min. Mobilen har jeg alltid med meg, og ikke så sjelden blir det gå-møter med kolleger. Det hender også at vi tar en kaffepause over Skype. Da lager vi kaffe på hver vårt sted og avtaler en møtetid. Det er hyggelig.

– Hva gjør du hvis du trenger hjelp til noe eller noen trenger din hjelp?

Da deler vi skjerm. Det er en veldig praktisk mulighet på nettet, og faktisk synes jeg det kan være lettere å hjelpe hverandre på den måten enn å sitte sammen og se på samme skjerm. Nå om dagen setter vi oss inn i både fagfornyelsen og en ny programvare på denne måten. Det er veldig effektivt.

Liv har 20 års erfaring fra vanlig barneskole,  og hun har 15 år bak seg som Globalskole-lærer. Ansvarsområdet hennes er 2. klasse, noe hun trives veldig godt med.

–Elevene har en leseoppgave hver uke, og den gjør de på video. Det er så koselig å se dem der de sitter rundt omkring i verden og leser for meg, og det er imponerende å høre framgangen de har i å lese norsk fra uke til uke. Jeg føler at jeg blir kjent med dem, og jeg vet at de føler at de kjenner meg, også. I går fikk jeg en melding fra en elev jeg hadde i høst. Hun skrev: «Jeg er glad i deg».

–Jeg blir her i Globalskolen, avslutter Liv med et smil.