Med mormor i Globalskolen

Oscar, elev i Globalskolen
Oscar på Zoom med mormor Caisa.

To ganger i uken skynder Oscar Jarman seg rett hjem fra skolen i England og setter seg ved datamaskinen. Nå er det tid for å lære norsk i Globalskolen. I Oslo sitter mormor og gleder seg til å hjelpe Oscar med oppgavene.

14. juni. 2022

Tekst: Ingebjørg M. Lyster

Norsk som andrespråk

Vi møter Oscar og mormor Caisa Lie på deres faste møtested, på Zoom. De to er tydeligvis på nett i dobbel forstand.

–Det er fint å snakke så mye med mormoren min og få hjelp fra henne, sier Oscar. –Jeg hadde ikke møtt henne to ganger i uka hvis det ikke var for Globalskolen.

Caisa smiler varmt og er så enig. –Den nære kontakten med Oscar gir meg så mye.

–Hvordan fant dere på å samarbeide om dette?

–Det var mamma som fikk vite om Globalskolen, begynner Oscar.

–Ja, og jeg var pensjonist med stor interesse for språk, så datteren min spurte meg om å hjelpe til, fortsetter Caisa.

Globalskolen har klasser fra 1. til 10. trinn. Men Oscar rakk å bli tenåring før han fikk vite om dette tilbudet. Han valgte å starte i en klasse som er for de som har norsk som andrespråk, F7-8.

–Jeg kunne snakke mye norsk, men jeg hadde ingen erfaring med å lese og skrive norsk. Derfor valgte jeg en klasse for de som er litt yngre enn meg, forklarer han.

–Ble det ikke for lett for deg som snakker så godt norsk?

–Nei, det har ikke vært lett. Jeg prøvde et par ganger å gjøre oppgavene uten mormor, men det gikk ikke så bra. Jeg trengte henne som min autokorrektur, smiler Oscar og forklarer hvordan samarbeidet har foregått.

Oscar og mormor Caisa Lie på Zoom

–Jeg delte skjerm med mormor slik at hun hele tiden så hva jeg gjorde. Så korrigerte hun meg underveis og forklarte meg hvorfor det skulle være slik.

Bedre til å skrive norsk

–Hva er du blitt bedre på mens du har gått i Globalskolen?

–Jeg merker at jeg er blitt bedre til å skrive, for nå kan jeg skrive meldinger til mormor uten å bruke Google translate. Da jeg var i Norge i påsken, var det noen som spurte om hvor i Norge jeg er fra, så jeg er blitt bedre til å snakke, også.

Er det noen oppgaver du har likt ekstra godt?

–Jeg har likt å se på Supernytt. Gjennom dette programmet har jeg lært mer om Norge, og jeg har hørt mange dialekter. Jeg syns det har vært en fin balanse mellom ulike oppgavetyper, og jeg har likt ekstra godt når læreren svarer meg med video. Jeg får mer ut av det enn et skriftlig svar.

Oscar sin far er engelsk, og familien har bodd i England hele Oscars liv med unntak av noen måneder da han var fire år. Men Oscar har nå fått mye mer selvtillit på sin norsk og tenker at han kanskje skal studere i Norge. Han er lei seg for at han som 2006-modell nå er blitt for gammel til å gå i Globalskolen.

–Men vi tror at han har inspirert lillebroren sin, så vi håper at han begynner til høsten, smiler mormor Caisa fornøyd.