Nettlæring for de små

Globalskole-lærerne Monica Schrøder Heggset og Ståle Heggset har nettopp holdt et webinar i regi av NKUL. Temaet var nettundervisning for småskolen. De startet med å gi en solid honnør til alle lærere som Korona-viruset gjorde til nettlærere over natten.

22. april. 2020

Lærere er vant til å «snu seg på femøringen» når det trengs. Den største snuoperasjonen gjorde hele skole-Norge samtidig, og den skjedde i løpet av en dag i mars. Skolene ble stengt, og samtlige lærere fikk hjemmekontor. Læringskurven ble bratt både for lærere og elever. Mange småskole-lærere hadde satt av tid til å lytte til Monica og Ståle, to erfarne nettlærere med småskolen som sin spesialitet.

Monica og Ståle tok tilhørerne med på en reise gjennom noen leksjoner. De la vekt på vise fram strukturen i læringsplattformen fordi en gjenkjennelig struktur er mye av nøkkelen til å lykkes.

De anbefalte «vanlige lærere» å gjøre det til en vane å lage ukeplanen i skolens læringsplattform eller annet dataverktøy. Det vil være en styrke også når skolen fungerer som normalt igjen.

Noe mange lærere opplever som et hinder, er å høre og se seg selv på video. Både Ståle og Monica viste eksempler fra sine egne videoer og presiserte hvor viktig det er å glemme både forfengelighet og sjenanse.

– Vi lærere byr på oss selv hele tiden i klasserommet, og det må vi også gjøre på videoene, sa Monica. – Det er med på å skape gode relasjoner til elevene våre, og det hjelper dem til å ta video i bruk i egne besvarelser.

– I dag er «flipped classrom» eller omvendt undervisning aktuelt også i vanlig skole, fortsatte Ståle. – Skal vi lykkes i dette, kan vi ikke ta oss selv for høytidelig. I norsk skole har vi en folkelighet som vi har klart å ta med oss inn i nettundervisningen i Globalskolen, og det er vi stolte av. Vi får tilbakemelding om at noen elever føler at de kjenner Globalskolelæreren sin bedre enn læreren som de ser hver dag og som de knapt vet fornavnet på. Slik er det i mange land.

Monica og Ståle hadde flere tips og råd, men de advarte også mot å bruke maskinene for mye.

– Skolen digitaliseres mer og mer. Ikke bruk data til alt. Bruk det der det gir en merverdi til undervisning og læring. Et eksempel er leseleksa. Ved å bruke lydinnspilling eller video kan du som lærer få hørt på alle elevene på en effektiv måte. En annen fordel er at man kan lage både selvrettende oppgaver og oppgaver som lærer skal svare på. Når man blir vant til å lage slike ting, er det tid å spare for en travel lærer.