Norsk-amerikanske Albin Max lærer norsk på nettet i Kosovo

Tekst og foto: Ingebjørg M. Lyster – Vent et kvarter, da. Jeg må bare gjøre lekser først. Det svaret er de vant til å høre, kameratene til Albin Max hjemme i Kosovo.

2. april. 2019

– Jeg kaller det for «lekser», for de vet ikke hva Globalskolen er, sier Albin Max når vi møter han og faren, Ask Eirik Storsve, over brus og kaffe i Oslo.

Far forteller at han heller ikke hadde hørt om Globalskolen for et par år tilbake. Så han sto selv for norskundervisningen av sine to barn, både lese- og skriveopplæring.

– Hva er fordelen med å få undervisningen via Internett?

– Det er kjempefint med en fast struktur, og Albin Max synes det er bra å få instruksjoner fra andre enn far. De får også et annet og større begrepsapparat på denne måten. Min slang og sjargong for 7-åringer er 35 år gammel, smiler han og legger rask til noe annet som er viktig for dem:

– Vi setter så stor pris på tilbakemeldingene fra lærer hver uke. Albin Max går på internasjonal skole i Kosovo. Han kan legge veldig mye arbeid i en oppgave, og så får han den tilbake uten en kommentar, kun en rød strek under det som er feil.

Tilbakemeldingene fra Globalskole-læreren er alltid oppmuntrende, og det betyr mye. Og så er det dette med formidlingen av norsk kultur – det setter jeg stor pris på. 17. mai-leksjonen jobbet vi ekstra mye med.

Jobber hver dag med norsk

– Hvordan er det for en snart sju år gammel gutt å ha mer lekser enn kameratene?

Albin Max titter bort på far og innrømmer at han ikke alltid er glad for å gjøre norsk hver dag.

– Så du jobber hver dag med Globalskolen?

Albin Max nikker ivrig, og far sier at han synes det best sånn.

– Vi deler opp leksjonen i mindre biter og jobber 15–20 minutter hver dag

– Fortell hvordan det foregår når dere jobber med Globalskolen!

Far og sønn smiler til hverandre og forteller litt hver. Det foregår sånn at lillebror Ulrik sitter med ipad og har en app med norskundervisning for små barn. Far veksler på å hjelpe Albin Max og lillebroren. Noen ganger sitter de på fanget til far også.​

​Vi finner fram Globalskolen på datamaskinen og spør om Albin Max kan demonstrere hvordan han jobber. Han lar seg ikke be to ganger, men setter i gang å lese instruksjonene for 2. klasse, altså tekstene som skolen forventer at den voksne skal lese for barnet. Det går kjapt og greit, og så klikker han på Alfabetsangen og synger med. Dette kan han!

Når Albin Max først er i gang, blir han ivrig. Nå ser han på videoen som 2. klasselærerne har laget. Lærerne Liv og Camilla​sitter med bokstavkjeks og snakker om alfabetet.

– Nå spiser de opp bokstavene, ler den ferske 2. andreklassingen.

Det aller beste for Albin Max er likevel å lese bøker, og han er ikke i tvil om hva som er favorittbøkene. Øynene lyser:​ – Detektivbyrå nummer 2!

Travel hverdag i Kosovo

I Norge er skoleåret godt i gang når vi møter Albin Max og faren. Men de har enda et par uker ferie igjen.

– Det er så bra at Globalskolen legger ut flere leksjoner i begynnelsen av semesteret, sier Ask Eirik.

– Det gjør at vi kan jobbe nå og ligge i forkant når hverdagen blir travel.

Hverdagen han snakker om, inkluderer en amerikansk diplomat-mamma, et eget konsulentfirma som innebærer mye reising rundt i verden og guttenes fritidsaktiviteter. For Albin Max er det Taekwondo som får høy prioritet.

– Der lærer jeg litt albansk, også. Og litt koreansk. På skolen har jeg fransk som andrespråk. Som for mange Globalskole-elever er det helt naturlig for Albin Max å beherske flere språk, og han vurderer om han skal bosette seg i Frankrike eller Mexico når han blir stor.

– Jeg tror det blir Mexico, sier han.

– Det er nærme ekvator, så der er det varmt.