Norsklærernes beste venn

Globalskolen har en nettside som lever sitt eget liv både i Norge og i resten av verden. Det er www.norsksidene.no. Norsksidenes far er Arne Heimestøl, lærer for 10. trinn og en av Globalskolens gründere.

17. februar. 2020

Arne forteller at han tidlig merket behovet for en slik Internett-side, både når han laget undervisningsopplegg og når han skulle veilede elevene sine. Han opprettet kontakt med fagfolk både i Språkrådet og ved Høgskolen i Volda og gikk i gang med krum hals.

I dag er det ikke uvanlig å møte norsklærere som sier: «Jeg klarer meg ikke uten norsksidene». For Arne har det nemlig vært en hjertesak at sidene skulle være åpne og tilgjengelige for alle: – Jeg tror på delingskultur, sier han og forteller at flere kommuner og fylker nå har godkjent norsksidene som hjelpemiddel på eksamen i norsk.

Det går knapt en uke uten at Arne oppdaterer noen sider eller lager noen nye. Den siste han har laget, handler om retorikk, og her er den: Norsksidene/retorikk