Nytt norsk barneblad

Formatet er velkjent, men likevel er det nye helnorske barnebladet Leseplaneten nokså unikt i dagens utvalg av lesestoff for barn mellom 6 og 12 år. Bladet er et resultat av møtet mellom to kulturer i en fransk-norsk familie.

7. juni. 2021

Franske barneblad som inspirasjon

Hjemme hos daglig leder og redaktør i Leseplaneten, Camilla Skogseth Clausen, snakkes det norsk og fransk om hverandre. Språket opprettholdes godt med regelmessig påfyll av fransk lesestoff særlig i form av bladabonnement fra besteforeldre i Frankrike. Og hver sommerferie finner barna frem til det svaleste rommet i besteforeldrenes sommerhus med hyller stappfulle av barneblader fra årevis tilbake.

– Frankrike har en ganske unik tradisjon med barnebladlitteratur av høy kvalitet hvor det visuelle og det lekne, variasjon er helt sentralt. Å se hvor oppslukt barna ble av bladene, hvordan de fordypet seg i innholdet i stedet for å rase igjennom det og så kaste det fra seg, satte i gang tanken om å lage noe tilsvarende i norsk versjon, sier Clausen.

Dermed ble et litterært gründerprosjekt stablet på beina. Ambisjonen er ifølge redaktøren å bidra til gode leseopplevelser og gi en ny kreativ boltreplass til forfattere og illustratører. Etter et pilotnummer i 2018 som ble testet i inn- og utland, ble barnebladet Leseplaneten lansert i 2020 som spesialnummer til Bergens byjubileum. Siden den gang har det blitt to utgivelser til med illustrerte historier og fakta fra anerkjente barnebokforfattere, illustratører og fagfolk, samt boktips og aktiviteter.

– Målet er at bladet tilbyr noe for de fleste. Også for de som lager bladet! sier redaktøren.

Hei fra verden!

– Alle involverte synes det er skikkelig gøy å være med på å lage barneblad, forteller Clausen. – Her er det nye tema hver gang, og ekstra gøy er det å få brev fra barn i andre land til det faste spalten Hei fra verden. Da får jeg, illustratør og designer boltret og brynt oss når vi lager innslaget. Hittil har vi blitt kjent med Australia og Canada ved hjelp av Kajsa og Gavin, så nå blir det spennende å se hvilke andre land vi får brev fra. Kanskje noen elever ved Globalskolen har lyst til å skrive til oss?

Idéen til innslaget da kom også fra en norsk familie bosatt i utlandet etter at pilotnummeret hadde blitt sendt ut til alle verdenshjørner som New Zealand, Elfenbenskysten, Spania, Singapore, USA og UAE.

– Kajsa og Gavin som står bak de første lesebrevene, syntes det var veldig stas å være med på dette. Gavin behersker engelsk best og fikk hjelp av moren til å oversette til norsk. Så da tok vi likeså godt med begge versjoner. En super anledning til å få inn litt språkkunnskap i bladet!

Leseplaneten barneblad

En spennende reise

Med støtte fra Kulturrådet og Bergen kommune og flere andre siden oppstarten, er det flere som deler synet om at et nytt norsk barneblad er verdt å satse på. Og forfattere og illustratører gleder seg til oppdrag.

– Det har vært en spennende reise med bratt læringskurve i barnebladlaging. Nå blir det spennende å se om Leseplaneten kommer seg ut i verden – og i butikkhyllene her hjemme, sier Clausen. Per i dag kan det kjøpes bladabonnement og enkeltutgaver i nettbutikken Tekstallmenningen og noen utsalgssteder i Bergen.

Og apropos reise, så er det en annen personlig erfaring som gjør at Leseplaneten-redaktøren har et positivt forhold til barneblad:

– På reise er det jo lettere – bokstavelig talt – å reise rundt med barneblader i sekk eller koffert enn når de er fylt med tidvis tunge hardpermete bøker. Selv om vi gjør det også, altså! Men det er greit å kunne velge etter behov og situasjon, smiler hun.

Hvis det er noen elever som har lyst til å bidra med leserbrev til Leseplaneten, kan de sende en e-post til post@leseplaneten.no.