Tekst: Ingebjørg M. Lyster
Foto: Privat
Via venner og bekjente
–Det viser seg at de fleste får vite om oss gjennom venner og bekjente, og derfor er dette resultatet så gledelig. Vi markedsfører oss på ulike måter, men likevel er det munn-til-munn-metoden som virker best, forklarer rektor Lilli Brenne Røv.
Selv om foreldreundersøkelsen år etter år har fortalt om fornøyde norske familier i utlandet, er det alltid en utfordring å gjøre skolen enda bedre. Det nye i år er at lærerne har mulighet til å svare elevene på film mens eleven ser sine egne svar. Mange har uttrykt begeistring for dette verktøyet, men søylediagrammet viser omtrent det samme resultatet som før.
–Vi har alltid hatt veldig høy score på samarbeidet med og tilbakemeldingene fra lærer, så det skal mye til for å få disse tallene enda høyere, medgir rektoren og viser til de frie kommentarene på slutten av undersøkelsen. Foreldrene uttrykker der stor takknemlighet overfor lærernes engasjement for elevene sine.
Den tekniske brukervennligheten har skolen jobbet mye med gjennom flere år. Der er søylene stigende, men fremdeles velger flere “ganske fornøyd” framfor “svært fornøyd”. Dette er noe skolen jobber kontinuerlig med å forbedre. Det skal være intuitivt og enkelt å være elev i Globalskolen.
Fire kommentarer
–Vi setter veldig pris på de frie kommentarene i undersøkelsen. Det er godt å se at vi lykkes i å gi elevene god opplæring i norsk og i å holde kontakten med Norge og norsk kultur, sier rektor Lilli Brenne Røv og trekker fram noen ord som gjentar seg. Det er fantastisk, uvurderlig og unikt.
–Men like viktig som de gode oppmuntringene, er foreldrenes innspill til forbedringer, slår hun fast til slutt.
–Noe kan vi jobbe videre med, men vi kan ikke endre det som er bestemt fra utdanningsdirektoratet. Kompletterende undervisningen skal inneholde mest norsk, litt samfunnsfag og litt Krle. Vi følger norske læreplaner, det ligger i oppdraget vårt.