Stor trafikkvekst på Norsksidene

Statistikk kan lyse opp en Korona-dag! Arne Heimestøl som redigerer Norsksidene, hadde nok ventet en stigende kurve på antall brukere i denne tiden. Men han ble likevel overrasket over kakediagrammet som viser at 63 prosent av brukerne var nye i løpet av få dager.

3. april. 2020

–Av drøyt 69 000 unike brukere var 48 000 inne for første gang i løpet av perioden fra 26. til 31. mars, forteller han.

Analyse-verktøyet fra Google viser hvilke sider som er mest besøkt, og mens vi snakker, konstaterer Arne Heimestøl at det er mest aktivitet på siden om litterære virkemidler.

Det er nesten med farsstolthet han leser denne statistikken, læreren som for mange år siden begynte arbeidet med www.norsksidene.no. Målet var å samle fagstoff i norsk-faget. Samtidig ville det bli et sted som lærerne kunne lenke til når de skrev svar til elevene sine i Globalskolen. Fremdeles er sidene i bruk på denne måten. Men i tillegg har Globalskolen valgt at sidene er åpne slik at alle kan ha glede av dem. Han fikk for noen år siden prisen som Årets nettlærer for dette arbeidet og for sin iver etter å dele med resten av skole-Norge.