Tekst: Ingebjørg M. Lyster
Camilla Wien viste hvordan hun har tatt elever på mellomtrinnet med på en tidsreise. Ved hjelp av ulike programmer og KI ble norgeshistorien gjort levende, helt fra istiden og inn i framtiden.
– Men viktigere enn teknologien i seg selv var det at elevene våre rundt omkring i verden fikk bruke sin egen kreativitet i læringsprosessen, sa Camilla og viste fram både blyanttegninger og KI-genererte bilder fra ivrige elever.
– Vi fikk også filmer hvor hele familien hadde deltatt. Da vi kom til vikingtiden, var det ekstra mange gøyale filmer som ble levert. Det kunne være mor som sto og rørte i grytene, far som var vikinghøvding, og hele familien som deltok med skuespill.
En liten bemerkning mot slutten av Globalskolens tilmålte halvtime var det mange i forsamlingen som la merke til.
–Da elevene skulle skrive om framtiden, var det ikke bare spektakulær teknologi som opptok elevene, fortalte Camilla. –Mest av alt var det håpet om en verden hvor sult og krig ikke finnes mer.
Lærerne som lyttet til foredraget, fikk med seg gode tips tilbake til klasserommet. Teknologien, og også kunstig intelligens, kan stimulere elevene til kreativitet og læring.