Av Ingebjørg M. Lyster
Vi møter fjerdeklassingen Freyja Lif og moren hennes på videosamtale fra Hafnarfjörður på Island, og moren, Lilja Ýr Halldórsdóttir, forteller historien.
–Det var jeg som ville studere i Norge, og derfor flyttet vi i 2008 og bosatte oss på Sørum. Der ble både storebror, Skuli Freyr, og Freyja Lif født. Det er bare to år siden vi kom tilbake til Island. Mens vi bodde i Norge, ble hele familien norske statsborgere.
Hele familien er opptatt av å beholde sitt norske språk, og av og til foreslår Freyja Lif at de slår over til norsk, for eksempel når de kjører bil. Det er lystbetont for henne å jobbe med Globalskolen, og hun mener at moren sjelden må mase på henne.
–Når jeg begynner i 6. klasse, kan jeg gjøre Globalskolen i skoletiden. Det gjør broren min, forteller Freyja Lif, og moren forklarer hvordan dette henger sammen.
–I 6. klasse begynner de med dansk, og da er det mulig å søke om å lære norsk i stedet. Da kan Freyja Lif sitte med Globalskolens oppgaver på skolen sin.
Freyja Lif har ingen problemer med å fortelle hva hun liker mest og minst med nettskolen.
–Det beste er oppgavene i Salaby og så vitsene til læreren. Og det verste er å skrive.
–Og så liker du at kontaktlæreren, Benten, bor på Sørum og lager filmer derfra, supplerer moren og legger til noen lovord fra et foreldreperspektiv.
– Globalskolen har flinke lærere og et godt opplegg hvor de følger norsk læreplan. Elevene får god oppfølging. Selv om skolen er elektronisk, opplever vi at kontakten mellom lærer og elev blir personlig.
Det er viktig for Lilja at minstejenta og resten av familien beholder det norske språket.
–Vi er blitt litt nordmenn, vi andre også, forsikrer hun på sitt gode norsk før mor og datter vinker “hade” og logger av fra sagalandet.