Da Magnus Nergård var ni år, kunne han forstå norsk, men ikke snakke språket så mye. Magnus bor i Montréal i Canada. Vi møter han og faren, vestlendingen Frode, på Skype. De to tar oss med inn i en flerkulturell og flerspråklig hverdag.
–Jeg går på fransk skole, begynner Magnus. –Men først gikk jeg i engelsk barnehage.
–Så du kan både engelsk og fransk, og så snakker du norsk hjemme?
–Jeg snakker norsk med pappa og engelsk med lillebroren min. Med mamma er det spansk.
Pappa Frode smiler og forklarer hvordan det har seg at barna hans bruker fire språk.
–Vi bor i et område som er tospråklig. Selv om hovedspråket er fransk i Montreal, er det veldig mange som snakker engelsk her. Jeg flyttet hit på grunn av jobb og fant henne som ble kona mi. Hun er fra Mexico.
– Mange norske som bor utenlands, ønsker at barna skal lære norsk hjemme, men ikke alle får det til. Hvordan har du klart det?
–Jeg har alltid snakket norsk til Magnus fra han var liten, og ved dette lærte han å forstå norsk. Men for det meste brukte han å snakke til meg på engelsk. Dette har endret seg siden han startet på Globalskolen.
Frode forteller at Magnus startet i det som heter S-klassen i Globalskolen. S står for start, og klassen er for de som har lite erfaring med å snakke og skrive norsk.
–Hvis jeg kan få komme med et råd til andre, så vil jeg si at det er lurt å starte på et lavere nivå enn det barnet er på. I Startklassen har de en lekende tilnærming til språket, og det ble så riktig for Magnus. Det ble ikke noe press for han.
Magnus nikker til det faren sier og legger til at han husker både Memory-spill og andre spill som gjorde det gøy å lære norsk. Fremdeles setter han pris på leker og spill i undervisningen der han er nå, og det er F5-6. Det er en klasse for femte og sjette-klassinger som har norsk som andrespråk, eller tredje- og fjerdespråk som i Magnus sitt tilfelle.
–Jeg liker også å lære ting jeg ikke kan fra før, fortsetter han. –Nå har vi nettopp lært om Stortinget. Det likte jeg godt. Og Salaby liker jeg.
Magnus Nergård er en aktiv gutt. Han liker å gå på ski og viser oss gjennom vinduet hvor mye snø de har denne februardagen i Montréal. Han driver også med bryting, karate og fotball. Vi lurer på om pappa må mase for å få han til å gjøre oppgaver i Globalskolen på fritiden.
–Jeg minner han på det innimellom, men han er ganske selvgående nå, sier Frode.
–Hva betyr det for deg som nordmann i utlandet at barna dine lærer norsk?
–Det er viktig for meg fordi språket er en del av den personen jeg er. Språket har med røtter å gjøre, og det er godt for meg å videreføre mine norske røtter til barna mine. Globalskolen er en stor støtte for meg i dette. Jeg vil ikke tvinge det norske språket på barna mine, men med de ukentlige leksjonene får vi en god rytme og rutine i norskinnlæringen.
Samtalen vår viser med all tydelighet at samarbeidet mellom Magnus, far og nettlærerne har gitt resultater. Magnus svarer med selvtillit og glede etter bare to år som elev i Globalskolen, og han ser fram til å fortsette til høsten i F 7-8.