Søte karameller i Pokalskolen

Badges i Globalskolen
Globalskolen eller pokalskolen

I desember var det mange søte karameller å suge på for lærerne i Globalskolen.

12. januar. 2022

Tekst: Ingebjørg Lyster

I evalueringene fra både elever og foreldre fant vi oppmuntringer og gode ord. Vi delte dem med hverandre og kjente at det gjorde godt på tampen av høstsemesteret. Nå er vi i gang med vårsemesteret, men tillater oss å dele enda en av de søte karamellene vi fikk før jul.

Vi har en klasse for de aller yngste elevene som ikke kan skrive norsk fra før. Den heter S1-2, og S står for start. I denne klassen går norskopplæring og den første lese- og skriveopplæringen hånd i hånd for seks- og sjuåringer.

I S1-2 går en gutt som kaller skolen for Pokalskolen. Om det er lærerens rause utdeling av digitale medaljer og pokaler eller om det er en ubevisst omskriving av Globalskolen, vet vi ikke, men vi liker Pokalskolen. Gutten spør nesten daglig om han kan få jobbe med Pokalskolen, forteller mor.

Få ting kan glede en lærer mer enn å høre at undervisningen faktisk virker slik at eleven lærer. Mor til sjuåringen forteller videre:

“Jeg begynner virkelig å merke forbedring i norsk. Han er nå i stand til å oversette fra engelsk til norsk hvis det er enkle ord. Han kan peke ut ting og si det norske ordet med mindre hjelp enn før. Det hjelper også masse med leselekse som skal leveres på film så man får øvd litt ekstra på de vanskelige lydene. Han har gått fra ikke å benytte norsk i det hele tatt til å snakke norsk hjemme hver eneste dag.”