Egen kontaktlærer, personlige tilbakemeldinger, tett samarbeid og varierte læringsmetoder. Slik har våre elever det.
Globalskolen sørger for at norske barn i utlandet holder kontakten med det norske skolesystemet.
I Globalskolen sitter Niklas med en diktat mens Anna ligger og sover. Maia skriver fortelling mens Oliver spiser frokost. Vi driver med asynkron undervisning.
Globalskolens lærere produserer det meste av lærestoffet selv. Monica Schrøder Heggset i Ålesund er begeistret for denne delen av jobben. I disse dager lærer hun og de andre lærerne seg enda et digitalt verktøy, H5P, for å gjøre lærestoffet interaktivt for elevene.
I Norge blir vi oppfordret til å ha hjemmekontor i disse dager. Målet er å begrense smittespredning. I Globalskolen har vi lang og god erfaring med å jobbe på denne måten.
–Jeg jobber best under press, sier Eli Aarvik, som er IT-ansvarlig på Globalskolen. Det har hun vært siden skolen var ny, altså snart 22 år.
Globalskole-eleven Magnus Berg-Haugli har nettopp vært på vinterferie i Norge. Da tok han seg en tur til nettlæreren sin, Bjørn Teistung, i Fredrikstad. Det skulle vise seg å bli et effektivt, utfordrende og lattermildt besøk.
Globalskolen har en nettside som lever sitt eget liv både i Norge og i resten av verden. Det er www.norsksidene.no. Norsksidenes far er Arne Heimestøl, lærer for 10. trinn og en av Globalskolens gründere.
Den store verden er liten for oss som tilhører Globalskolen – på godt og vondt.
Kontoret til Globalskolen ligger i Volda, et tettsted på Vestlandet. Men akkurat som elevene, bor også lærerne rundt omkring. Mange av dem har kontor hjemme i huset sitt, slik som Liv Sørbø på Hamar. – Vi er blitt eksperter i å jobbe på nett, sier hun og inviterer oss inn via Skype.